Ond spiral, når jeres jobs sendes ud af landet

Landsformandens blog

Ond spiral, når jeres jobs sendes ud af landet

14. december 2017 - 14:14

Jeg ser en sort, ond spiral og det gør ondt langt ind i min sjæl, når jeg ser selskaberne i forsikringssektoren sende danske job til udlandet. Som landsformand i jeres fagforening finder jeg, at omfanget af selskabernes outsourcing er nået et niveau, som udgør til et markant problem. Hvad enten jeg ser det fra de forsikringsansattes side, eller fra samfundets.

I selskabernes årsrapporter kan vi læse om, hvor gode samfundsstøtter forsikrings­selskaberne er. Men samtidig flytter de jobs fra Danmark til Indien, Pakistan, Ukraine, Litauen, Polen og andre lande, hvor arbejds- og lønforhold gør, at opgaver kan udføres billigere. I visse lande er man tilmed begyndt at undervise medarbejdere i dansk, så endnu flere danske jobs kan flyttes ud af landet.

Resultatet kan man aflæse på selskabernes bundlinjer, der strutter af sundhed og år efter år belønner ejerkredsen. Men her indregnes heller ikke de røde tal fra samfunds­regnskabet: Det er en regning, vi alle sammen er med til at betale – ikke mindst dem, der mister deres job.

Det danske samfund mister skatteindtægter og kompetencer, og dygtige og loyale medarbejdere fyres i bundter. I Forsikrings­forbundet har vi travlt med at samle knuste skæbner op, hvor vi langt hellere ville bruge ressourcerne på at skabe grundlaget for fremtidens forsikringssektor.

Hvis selskaberne i forsikringssektoren virkelig ønskede at vise samfundsansvar, så burde de penge, de sige, de sparer gennem outsourcing, investeres i at skabe ny vækst hos sektoren i Danmark. Jeg ser forsikringssektoren som en grundlæggende sund sektor med overskud til at starte nye aktiviteter og skabe vækst og virkelyst herhjemme.

Som fagforening må vi erkende, at det alene er ledelsens beslutning at placere opgaverne, hvor de ønsker – også i udlandet. Men vil selskaberne bryste sig af samfundssind, så bør de ikke direkte og indirekte støtte den løndumping, som outsourcing er et udtryk for. Og måske tilmed oplyse om graden af outsourcing, så kunderne kan vælge forsikrings og pensionsselskab på et oplyst grundlag.

Charlotte Hougaard

OK 18 konfliktinformation

13. marts 2018

For langt de fleste medlemmer af Forsikringsforbundet gælder, at man ikke direkte...