Et hoved kan også nedslides

Landsformandens blog

Et hoved kan også nedslides

7. februar 2019 - 15:29

De sidste par uger har der været heftig debat i medierne omkring danskernes pensionsalder. Debatten handler om, hvorvidt faggrupper, der er særligt fysisk nedslidningstruede, skal have ret til at trække sig tilbage og gå på pension før andre. I går proklamerede Kristian Thulesen Dahl (DF), at det er 3F’s og FOA’s medlemmer, den differentierede pensionsalder skal komme til gode.

Hvad med den psykiske nedslidning?

Der er ingen tvivl om, at bl.a. mureren og SOSU-medarbejderen har fysisk krævende jobs. Og selvfølgelig skal de ikke være nødt til at arbejde, hvis de ikke kan. Det gælder alle – uanset branche og jobfunktion. Jeg oplever dog, at diskussionen bliver ensidig og unuanceret, når den alene fokuserer på den fysiske nedslidning. For hvad hvis man er nedslidt mentalt og ikke kan passe sit arbejde?

I debatten bliver kontoransatte ofte nævnt som modpol til de fag, der er præget af nedslidning. Og ja, det er rigtigt, at vi har få arbejdsulykker, og at vores hverdag ikke er kendetegnet ved hårdt fysisk arbejde. Til gengæld oplever mange medlemmer af Forsikringsforbundet en stigende risiko for mental nedslidning. Det skyldes et højt arbejdspres, konstante præstationsmålinger, stigende krav om effektivisering og ikke mindst utallige forandringer, der kan skabe utryghed på jobbet. Disse betingelser påvirker det psykiske arbejdsmiljø, og vi ved, at mange af vores medlemmer enten er sygemeldt med stress eller i risiko for at blive det.

Vi skal sætte ind, før skaden er sket

I Forsikringsforbundet kæmper vi for at sætte mental trivsel på dagsordenen. Det gør vi i de enkelte selskaber og overfor vores arbejdsgiverorganisation, FA. Debatten om danskernes pensionsalder er dog så politisk, at vi skal bruge vores nye hovedorganisation, FH, for at blive hørt og til at bære vores budskaber videre til Christiansborgpolitikerne. Og det gør vi.

Vi vil ikke kun tale om, hvad man kan gøre, når medarbejderne er for syge til at arbejde. Vi vil gerne hæve det til en diskussion om, hvad vi kan gøre for at undgå, at medarbejdere i det hele taget bliver syge af at gå på arbejde. Det handler om forebyggelse og om at være i stand til at opretholde et langt og holdbart arbejdsliv, og om at have helbred og overskud til at arbejde gennem et helt arbejdsliv.

Her er Forsikringsforbundets fokus først og fremmest på den enkelte arbejdsplads, men også på politiske tiltag, såsom en klarere lovgivning om arbejdsmiljø samt krav om uddannelse af ledere i psykisk arbejdsmiljø.

Kort sagt; vi skal sætte ind, før skaden er sket.

Klar til den nye ferielov

05. september 2019

Klar til den nye ferielov Overgangsperioden fra den tidligere til den nye ferielov varer...