Skjult overvågning af hyggekrog

Juristens blog

Skjult overvågning af hyggekrog

27. november 2018 - 11:47

I en større virksomhed opdagede ledelsen, at der ganske uformelt var blevet oprettet en hyggekrog i et afsides lokale. Den var indrettet med borde, stole og et køleskab med øl. Som de fleste steder var det også imod virksomhedens alkoholpolitik at indtage alkohol i arbejdstiden, og derfor iværksatte man skjult videoovervågning for at finde ud af, hvem der benyttede sig af hyggekrogen og om de drak øl i arbejdstiden.

Virksomheden skiltede ikke med videoovervågningen, ligesom medarbejderne heller ikke blev underrettet om den. Andre steder i virksomheden var der opsat skilte om, at der var videoovervågning, men altså ikke ved hyggekrogen.

Efter godt en måned blev videoovervågningen fjernet, da ledelsen fik mistanke om, at den skjulte overvågning var opdaget af medarbejderne.

Medarbejdernes fagforening rejste efterfølgende sagen i Arbejdsretten, fordi de mente at overvågningen medførte et brud på de overordnede retningslinjer for kontrolforanstaltninger, som aftalt mellem hovedorganisationerne DA og LO.

Arbejdsretten konkluderede, at den skjulte videoovervågning var i strid med både DA og LO’s aftale, og med lov om tv-overvågning, fordi virksomheden ikke havde opsat skilte og underrettet medarbejderne. Den blev derfor pålagt at betale en bod på 25.000 kroner.

Juristens kommentar
    Hvis en virksomhed ønsker at iværksætte videoovervågning, så skal der opsættes skilte og medarbejderne skal underrettes om ’kontrolforanstaltningen’. Disse regler gælder, uanset om der er tale om synlige eller skjulte videokameraer.

Klar til den nye ferielov

05. september 2019

Klar til den nye ferielov Overgangsperioden fra den tidligere til den nye ferielov varer...