Sundhedsfremme

Sundhedsfremme er blevet et meget populært tema på mange arbejdspladser over de seneste år. Det er det fordi vi gerne vil leve længere, og vil have en aktiv alderdom, hvor vi ikke plages af sygdomme.

Vi ved at kost, rygning, alkohol og stress forkorter vores liv, og at motion hjælper med at leve længere. Hvis vi overholder nogle basale leveregler om jævnligt at motionere, spise fornuftigt, drikke mådeholdent og ikke ryge, så lever vi i gennemsnit 14 år længere, end en person med dårlig livsstil.

Hvor kommer arbejdspladsen ind i det her?
    Forebyggelseseksperter ved af erfaring, at de store folkeoplysende kampagner som prøver at påvirke os som enkeltpersoner, ikke hjælper særligt godt. Men sker påvirkningen igennem de sociale relationer vi fx har på arbejdet, så har det ofte større effekt.

Det har mange god nytte af, det er en god motivation at fx motionere eller stoppe med at ryge, hvis det foregår sammen med kollegaerne. Men der må også være nogle grundlæggende principper for indsatsen, fordi det kan være fristende at presse hinanden. Derfor bør sundhedfremme bygge på:

• frivillighed
    • positive muligheder for at ændre adfærd, vaner og holdninger
    • medindflydelse på aktiviteterne

Eksempler på sundhedsfremme:

• tilbud om massage
    • kiropraktor
    • fysioterapi
    • motion
    • rygestop
    • kostvejledning
    • psykologhjælp