Stræk ud - vigtige øvelser til brug i hverdagen

Når man har meget skærmarbejde, ikke mindst i hjemmekontoret, så er det vigtigt at afbryde arbejdet med jævne mellemrum og få rørt sig. Her fortæller arbejdsmiljøkonsulent Marie Haslev fra Forsikringsforbundet om at strække ud og der vises gode øvelser.

Når du sidder ned, trækker musklerne sig sammen. Få inspiration og gode øvelser til at strække musklerne ud på en nem og enkel måde i videoen, som du finder på Krop og Kontor sammen med meget andet, som er både nyttigt og vigtigt at huske på i din arbejdsdag.

Læs mere og find flere videoer på kropogkontor.dk

Hvorfor strække ud?

• Udstrækning forbedrer og vedligeholder kroppens fleksibilitet. Når man sidder stille, trækker musklerne sig sammen, og det er derfor vigtigt at strække ud.
    • Udstrækning styrker jeres led, mindsker stress, forbedrer blodcirkulationen og giver jer en bedre kropsholdning.
    • Udstrækningsøvelser kan laves både siddende og stående.

Sådan gør du:

• Hent plakaten med de otte små stræøvelser - du finder link til plakater i A4 og A3 formater her.
    • Brug 15 sekunder på hver strækøvelse.
    • Lav øvelserne 2-3 gange om dagen.

Hvis du har brug for hjælp

Hvis du oplever problemer, som skyldes dårligt arbejdsmiljø ved din arbejdsplads - herunder også hjemmearbejdsplads - så skal du kontakte din arbejdsmiljøansvarlige (AMR) på arbejdspladsen. Hvis du har udfordringer med dit psykiske arbejdsmiljø, så kan du kontakte din tillidsrepræsentant, hvis Forsikringsforbundet har lokal repræsentation i dit selskab. Hvis du ikke har en lokal tillidsrepræsentant, så kontakt Forsikringsforbundets rådgivningslinje.