Social kapital er en måde at gå til eller tale om arbejdet med at skabe et godt arbejdsmiljø. Social kapital indeholder tre ”bløde” værdier: samarbejde, tillid og retfærdighed.
Samarbejde
Viser sig gennem handlinger, der fremmer samarbejdet. Det kan være ved at:
- have jævnlige kontakter med hinanden
- kunne se opgaverne og forholdene fra andres synspunkter og herunder anerkende deres motiver og adfærd
- acceptere, at der er fælles og forskellige interesser
- udvise lydhørhed
- udvise vilje til kompromis og finde løsninger, der kan gennemføres
- vise, hvad der gavner helheden.
Tillid
Udtrykker sig ved, at:
- ledelsen stoler på, at medarbedjerne gør et godt arbejde
- virksomheden handler ærligt og etisk korrekt over for omverden
- de ansatte stoer på hinanden
- de ansatte holder ikke informationer skjult for ledelsen eller hinanden
- de ansatte kan give udtryk for deres meninger og følelser
- ledelsen holder ikke informationer sjult for medarbejderne
- man kan stole på udmeldinger fra ledelsen
- medarbejderne stoler på ledelsen.
Retfærdighed
Viser sig ved, at:
- alle behandles som ligeværdige mennesker
- de ansatte behandles retfærdigt og med respekt af ledelsen
- ledelsen anerkender, at alle kan tage fejl
- medarbejderne bliver anerkendt for udførelsen af deres arbedje
- arbejdsopgaverne fordeles på en retfærdig måde
- konflikter løses på en retfærdig måde
- forslag fra de ansatte behandles seriøst af ledelsen
- ledelsen favoriserer ikke nogle frem for nogle andre.
Læs mere om Social Kapital her