Søgefelt

Primære faneblade

    Sidste nyt om arbejdsmiljø

    Her finder du de seneste aktiviteter, tilbud og informationer omkring arbejdsmilijø.

    Sådan styrker du din mentale og fysiske coronatrivsel

    I starten nød mange af os at arbejde hjemme. Man sparede transporttiden til arbejdet, kunne blive i nattøjet, sætte en tøjvask over i frokostpausen, og glippede det med tandbørstningen, var der alligevel ingen kolleger, der ville bemærke det.

    Her næsten et år efter første nedlukning, begynder mange dog at mærke savnet. Savnet efter turen til og fra arbejde, at hoppe ud af nattøjet, ikke at skulle se på vasketøjsbunkerne i arbejdstiden og at være tæt på kollegerne..

    Seks gode råd

    Heldigvis er der nogle enkle ting, du selv kan gøre for at holde humøret højt på hjemmearbejdspladsen:

    1. Når du arbejder hjemme, har du måske ikke et komplet hjemmekontor med alt det sædvanlige udstyr, og det kan være anstrengende. Husk at bevæge dig og komme ud i naturen – også i løbet af arbejdsdagen.
       
    2. Find nogle gode grænsemarkører, der hjælper dig med at adskille arbejde og privatliv. Det kan fx være at tage arbejdstøj på, når du arbejder og skifte til ”hjemmetøj”, når du har fri. Du kan cykle en tur hver morgen og eftermiddag for at markere opstart og afslutning af arbejdsdagen, etc.
       
    3. Nogle oplever, at hverdagen under coronakrisen kan føles triviel og kedelig. Ofte skal der ikke meget variation eller afbræk til for, at man har noget at se frem til. Opsøg coronavenlige arrangementer, fx virtuelle foredrag eller online koncerter.
       
    4. Ræk ud til dine kollegaer. Et kort telefonopkald, en mailhilsen eller et tre minutters digitalt kaffemøde kan være den korteste afstand mellem kollegaer i denne tid. Ofte skal der ikke mere til for, at man føler sig genforbundet til arbejdsfællesskabet.
       
    5. Hvis dit humør er påvirket af coronakrisen, kan du prøve at skrue ned for mængden af nyheder.
       
    6. For nogle kan det være svært ikke at kunne præstere på samme niveau som før corona. Her kan du øve dig på at acceptere situationen som den er og sænke dit eget forventnings- og præstationsniveau, så det passer til den ekstraordinære situation.

    Kilde: Coronatrivsel.dk

    Mangler du flere ideer til det gode hjemmearbejde, har Forsikringsforbundet - via projekt Future Work Lab - været med til at samle 100 af dem her: https://www.kommunikationsforum.dk/artikler/Hjemmearbejde-gjort-godt

     

    Redskaber til dig

    På coronatrivsel.dk har nogle af Danmarks førende arbejdsmiljøforskere samlet viden og gode råd til corona-arbejdslivet. Et af deres redskaber handler om at zoome ind på netop de aktiviteter, der kan give dig en bedre arbejdsdag. Du kan finde det her

     

    Mental og fysisk trivsel hænger sammen

    Måden vi har det på i kroppen påvirker også vores humør. Derfor er det vigtigt, at du også søger for, at din krop har det godt på hjemmearbejdspladsen. Det handler både om at sikre en god indretning, så du sidder godt, og om at få bevægelse ind i løbet af arbejdsdagen.

    Du kan finde information om, hvordan du indretter din hjemmearbejdsplads her: https://www.forsikringsforbundet.dk/indhold/hjemmearbejde

    Er du øm i håndled, albue, skuldre eller nakken? Her kan du se en video med 4 hurtige øvelser, der er særlig gode, når du arbejder meget med en mus: https://www.kropogkontor.dk/ledelse-og-organisering/arbejdsmiljoekalenderen/mindsk-musegenerne

    Når du sidder ned, trækker musklerne sig sammen. Her kan du se en video med en håndfuld gode øvelser til at strække musklerne ud. Øvelserne kan nemt laves derhjemme: https://www.kropogkontor.dk/ledelse-og-organisering/arbejdsmiljoekalenderen/straek-ud

     

    Dette skal din arbejdsplads stille til rådighed

    Arbejdsmiljøloven gælder også, når du arbejder hjemme. Det betyder, at din arbejdsgiver skal sørge for – og du selv medvirke til – at arbejdsforholdene i hjemmet er sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarlige. 

    Din arbejdsplads skal stille følgende til rådighed:

    • Kontorstol hvor sædet kan indstilles i højden. Stoleryggen skal også kunne indstilles i højden, og den skal kunne stilles skråt.
    • Arbejdsbord der er dybt nok til, at skærmen kan anbringes i passende synsafstand med plads til tastatur og armstøtte foran. Der er ikke krav om hæve- sænkebord.
    • Hensigtsmæssig skærm hvor tegnene på skærmen er tydelige og tilstrækkeligt store.
    • Tastatur der kan stilles skråt og være adskilt fra skærmen, så du kan placere det, så det passer til din arbejdsstilling
    • Skrivebordslampe der kan sikre god belysning

    Kilde: Arbejdstilsynet (At.dk)

     

    BFA Finans - Arbejdsmiljøkonference 2021

    Succeen gentages også i 2021 - Reserver dagene allerede nu!

    Onsdag d. 3. februar 2021 (Århus) og onsdag d. 10. februar 2021 (København) holder BFA Finans arbejdsmiljøkonference 2021 og gentager de seneste års store succes med at samle leder, TR og AMiR i finanssektoren til en dag hvor arbejdsmiljøet er i centrum. 
    Så snart der er mulighed for tilmelding bliver dette meldt ud via relevante kanaler. Hold derfor øje, da der er et begrænset antal pladser.

    Der tages forbehold for corona og eventuelle restriktioner der betyder, at arrangementet ændres, aflyses eller flyttes til senere tidspunkt.  

     

    Anonym henvendelse

    FA og Forsikringsforbundet er blevet enige om, fra 1. august 2020 at tilbyde alle medarbejdere under fællesoverenskomsten mulighed for anonym henvendelse om problemer med det psykiske arbejdsmiljø.

    Du kan læse mere om den nye ordning, der gælder fra 1. august, her.

    Kontaktperson:
    Lars H. Knudsen på telefon 33364508 eller email lhk@forsikringsforbundet.dk