Seks råd til hvordan du kommer godt tilbage på arbejdspladsen efter nedlukningen

Vi er i fuld gang med en gradvis genåbning af landet og du som medarbejder kan snart begynde at møde fysisk ind på din arbejdsplads igen.

Spørgsmålet er - hvordan kommer du bedst muligt tilbage på arbejdspladsen efter at have arbejdet hjemmefra under nedlukningen?

Vi giver her seks råd til, hvordan du kommer tilbage på kontoret på en god måde.

1. Overvej om du har gode erfaringer eller vaner fra tiden med hjemmearbejde, som du kan bringe med tilbage på kontoret. Det kan være, at flere af dine møder fremover med fordel kan være virtuelle. Eller måske at du får klaret hovedet med en gåtur omkring frokost.

2. Vær åben og fortæl dine kolleger og din leder hvad du har brug for: Måske er det ro til fordybelse i løbet af arbejdsdagen eller flere hjemmearbejdsdage fremadrettet

3. Husk på, at du og dine kolleger ikke nødvendigvis har det på samme måde med at vende tilbage til hverdagen på kontoret. Nogle har glædet sig til at se kollegerne og komme væk fra hjemmet, mens andre måske synes, at det er overvældende at være blandt kolleger igen. Nogle er måske angst for at blive smittet med corona, når forholdene bliver mere afslappede. Vær derfor opmærksom på og respektfuld omkring hvordan dine kolleger har det.

4. Få sat et socialt arrangement i kalenderen. Mange har savnet relationen til kollegerne og det uformelle rum med de gode arbejdsmæssige og personlige snakke. Derfor er det vigtigt at prioritere det sociale, som kitter afdelingen sammen.

5. Forventningsafstem med din leder og kolleger om, hvad der er vigtigst at nå, når du er tilbage ved skrivebordet. Er bemandingen, kompetencerne og tiden godt fordelt? Kan du nå det samme, som du kunne på hjemmearbejdspladsen?

6. Husk at holde pauser i løbet af arbejdsdagen, så du bryder det stillesiddende arbejde og hjernen får ro. Det kan både være mentale, sociale og fysiske pauser - afhængig af hvad du har mest brug for.

Din arbejdsplads skal lære af de erfaringer, den har gjort sig under nedlukningen. Hvad har været godt og hvad har været skidt. Hvad vil vi gerne have mere af og hvad fungerer ikke. Den erfaring skal bringes med videre, når der i samarbejde med den enkelte skal laves planer og rammer for det fremtidige arbejde, hvor hjemmearbejde bliver en integreret del af dit arbejdsliv.

Storstrøms Forsikring

Velkommen til Storstrøms Forsikring

07. oktober 2021

”Vi er glade for, at Storstrøms Forsikring har meldt sig ind i FA, og at...