Søgefelt

Primære faneblade

    Research før du skriver din ansøgning

    Brug 80 % af den tid du har til rådighed på research. Det hjælper dig til at gøre tingene rigtigt og giver resultater.

    For at kunne skrive den bedste ansøgning, skal du vægte din arbejdsindsats på rette vis. Hvis ikke du har brugt tid og kræfter på research, kan du bruge nok så mange kræfter på at skrive ansøgningen, uden at det gør den særlig god - så vil du i stedet begynde at gætte, hvad arbejdsgiverne leder efter og hvad virksomheden har af fremtidige mål.

    Tommelfingerreglen er, at du skal bruge 80 pct. af den tid og de kræfter du har til rådighed på research. Det skal give dig de oplysninger du har behov for, for at kunne skrive en moderne effektiv jobansøgning. Det bruger du så de sidste 20 pct. af din tid og dine kræfter på.

    Researchguide

    Start på nettet. Brug deres hjemmeside, deres årsberetning, LinkedIn. Hvad står der af gode ting, som du har brug for at vide om din næste arbejdsplads?  Se nedenstående eksempler:

    Historie / Udvikling

    Hvor kommer de fra? Hvilken udvikling har de gennemgået? Er de vokset? Blevet mindre? Skiftet fokus? Og hvor vil de gerne hen de næste par år?

    Økonomi

    Der er stor forskel på at blive ansat i en virksomhed, hvor man skal være med til at vende en synkende skude, og blive ansat i en virksomhed, hvor du skal være med at bruge udviklingskroner på at gøre tingene endnu bedre. Prøv derfor at undersøge, hvordan bundlinjen har det hos dem.

    Medieomtale

    Find ud hvilken offentlig omtale de har fået de sidste seks måneder. De har læst alt, hvad der er skrevet om dem. Og det bør du selvfølgelig også.

    Organisation

    Hvordan har de valgt at blande kortene? Hvor stor er den afdeling, du skal være i? Og hvem bliver din nærmeste chef? Brug gerne LinkedIn eller Facebook, som hjælpeværktøj til at få svar på dine spørgsmål.

    Kunder / Interessenter

    Hvem er de sat i verden for? Og hvem skal du have fokus på i dit kommende job? Husk at lave den her analyse grundigt. Der er altid flere kunder / interessenter, end man lige først kan komme i tanke om. Og de er selvfølgelig noget af det vigtigste at vise, at man har styr på.

    Værdier/ Visioner

    Som regel tomme ord og hule tilkendegivelser. Men som regel også noget der optager topledelsen en hel del. Så du bør også kende dem.

    Produkter

    Du skal have et godt overblik over, hvilke produkter de har på hylderne.

    Konkurrenter

    Du bør altid have et godt overblik over, hvem deres konkurrenter er. For det har de. De fleste virksomheder bruger en hel del energi på at holde øje med konkurrenter for at finde ud af, hvordan de selv klarer sig på markedet.

    Ledelse

    Og endelig skal du vide, hvem der er alfahannen i den øverste stol. Og hvad han/hun er for en.

    Den obligatoriske opringning

    Når du har lavet din research på nettet er det tid at ringe til dem. Det er ikke noget, du skal overveje at gøre. Du skal gøre det hver eneste gang. Pointen er, at trods din research på nettet, mangler du stadig relevante informationer, for at kunne skrive den målrettede ansøgning.

    Stil dem de spørgsmål, du er kommet på gennem din research. Fokuser på arbejdsopgaverne, deres planer for jobbet og historier, du har læst om dem.

    Her er et bud på de spørgsmål, der giver dig den bedste mulighed for at du får den rigtige information med hjem til ansøgningsskrivningen:

    • Hvad er jeres næste store udfordring?
    • Hvad er jeres mål for det næste års tid?
    • Hvad er det for et hold man skal være en del af?
    • Hvad er I rigtig gode til i forvejen?
    • Hvad kunne I tænke jer at blive bedre til?
    • Hvad bliver prioriteringen mellem de arbejdsopgaver I nævner i jobopslaget?
    • Med andre ord - hvad bruger I mest tid på? Hvad bruger i flest penge på? Er det det samme?
    • Hvem er jeres drømmeansøger?

    Det er ikke under denne telefonsamtale at du skal sige dit navn så tydeligt, at de kan huske dig. Du behøver heller ikke at ”smile i telefonen”, så de allerede ved samtalen får et godt indtryk af dig. De må gerne glemme dig og dit navn, bare du får fingre i de rigtige informationer
     
    Undgå spørgsmål om, hvorvidt sådan en som dig har en mulighed for at få jobbet. Og lad ligeledes være med allerede nu at begynde at spørge om løn og arbejdstid og den slags. Det får du mulighed for senere.

    Når du har ringet til dem og har fået de oplysninger der gør, at du præcis ved hvad du skal skrive i din ansøgning, er du klar til at skrive en ansøgning og lave et cv.

    Kontaktperson:
    Storstrøms Forsikring

    Velkommen til Storstrøms Forsikring

    07. oktober 2021

    ”Vi er glade for, at Storstrøms Forsikring har meldt sig ind i FA, og at...