Overvågning af dig og mig - debatartikler af Dr. Christina J. Colclough

Tænker du over, at du i din færden på nettet og i dit arbejde udsættes for en omfattende overvågning og kontrol? Tænker du på, hvordan du kan håndtere fremtidens arbejdsliv med nye typer ansættelsesformer?

Artiklerne her vil give dig et godt indtryk af, hvad det hele drejer sig om og hvor langt det rækker ind i vores liv.

Har du nogensinde undret dig over, hvorfor du ser annoncer for køkkenmaskiner overalt, når du bare én gang har søgt på en ny røremaskine?

Det er fordi din brug af nettet spores og opsamles af virksomheder, der enten selv bruger dem, eller sælger dem videre til andre. Det samme gælder dit arbejde, dine indkøb, fritidsaktiviteter og eventuelle jobsøgning. Både hvad du gør og hvad du ikke gør, samles op og analyseres. Det kan så skabe profiler, som igen kan bruges til at vise dig annoncer eller måske sortere ud i de jobtilbud, som du er egnet eller ikke-egnet til. For hvad får du egentlig frem på din skærm: Det du selv ønsker, eller det som de store internetselskaber ønsker, at du skal se?

Du finder et bud på svaret i filmen "The Social Dilemma", men kan også få et godt bud ved at læse vedlagte artikler, der har været bragt i medlemsmagasinet Forsikring - og serien af debatartikler fortsætter i de kommende numre af Forsikring.

Christina Colclough er blandt verdens førende eksperter i hvordan data om dig kan bruges og misbruges, hvordan IT-systemer bruges til at sortere i jobansøgere og hvad de store IT-selskaber bruger de personprofiler til, som de stykker sammen ud fra de opsamlede data om dig og mig. Hun benyttes også som rådgiver og indlægsholder af organisationer, der ønsker at sætte fremtidens arbejdsliv og nye typer ansættelsesformer på dagsordenen.

Vedlagt her er tre artikler om emnet, som er skrevet af Christina Colclough til medlemsmagasinet Forsikring. De blev bragt i Forsikring 2020-3, 2020-4 og 2021-1. De vil give dig det bedste grundlag for at forstå problemstillingerne omkring den overvågning og dataopsamling, du udsættes for.

Du finder også artiklerne i Forsikring, som du kan læse online på linket nedenfor.