Nemmere at være ledig

Fra 1. januar 2020 bliver det nemmere at være ledig, når man er medlem af A-kassen FTFa. Her starter en forsøgsordning som betyder, at ledige skal gå til A-kassen og ikke også til kommunen.

Hverdagen gøres enklere for vores ledige medlemmer

Hvis du er ledigt medlem af Forsikringsforbundets anbefalede A-kasse, FTFa, vil du mærke en tydelig og positiv forandring fra i januar 2020. Til forskel fra tidligere, hvor man som ledig både skulle gå til sin A-kasse og til jobcenteret i kommunen, skal man fra 1. januar 2020 kun komme i a-kassen, og ikke i de kommunale jobcentre de første tre måneder, man er ledig. Det har regeringen og et bredt flertal i Folketinget besluttet.

FTFa er udvalgt til at deltage i det, som er en fireårig forsøgsordning. Fra FTFa's formand, Steen Lund Olsen, lyder det:

"Jeg er utrolig glad og stolt over, at vi er med i forsøget. Selvom vi har et rigtig godt samarbejde med jobcentrene i kommunerne, er det efter min opfattelse spild af de lediges tid, når de både skal ned på kommunen og i a-kassen. Nu har vi alletiders mulighed for at vise, hvad vi kan. Vi har et stærkt kendskab til vores medlemmers arbejdsliv og de brancher, de arbejder i. Vi vil være medlemmernes direkte vej til et nyt job, og jeg er sikker på, at vi kan løfte opgaven med at matche vores medlemmer med jobs.”

Det er dog ikke alle FTFa’s medlemmer, som kommer med i forsøget. Ca. 40 procent af nyledige medlemmer kommer med i forsøget, nemlig medlemmer, som bor i 36 kommuner inden for Hovedstaden, Fyn og Østjylland.

Nemmere at være ledig

04. april 2019

Hverdagen gøres enklere for vores ledige medlemmer Hvis du er ledigt medlem af...