Klumme - Soloselvstændige og vores fælles overenskomst

FinansWatch har bragt en række artikler om udfordringerne med soloselvstændige i forsikringsbranchen. Forsikringsforbundets landsformand Charlotte Hougaard har i den forbindelse skrevet en klumme i Finanswatch om soloselvstændige og overenskomsten. Den kan læses her.

Af Charlotte Hougaard, landsformand i Forsikringsforbundet

Udfordringerne med soloselvstændige forsikringssælgere, som Finanswatch har sat fokus på de seneste uger, har fået direktøren i Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA) til at sætte spørgsmålstegn ved vores fælles overenskomster i branchen.

FA ønsker mere fleksible og moderne overenskomster. Et ønske vi i Forsikringsforbundet meget gerne tager en drøftelse af ved de kommende overenskomstforhandlinger.

Men det er helt afgørende, at den modernisering sker inden for rammerne af vores kollektive aftalesystem og den danske model, hvor arbejdsgivere og de faglige organisationer sammen skaber nogle fælles stabile forhold med fleksibilitet og tryghed (flexicurity). Overenskomsten og de basale lovbestemte lønmodtagerrettigheder om bl.a. ferie, sygdom og barsel er ikke noget, den enkelte virksomhed eller medarbejder bare skal kunne vælge til eller fra. Vi står sammen om ordnede forhold på arbejdsmarkedet. Det er en model, som er bredt internationalt anerkendt som en central del vores stærke arbejdsmarked og den høje produktivitet og vækst, vi har i Danmark.

Hvis virksomhederne har et ønske om at tilbyde deres medarbejdere større selvbestemmelse med mere fleksible arbejdstider og eksempelvis mulighed for hjemmearbejde, så er det allerede muligt inden for overenskomsten. Men vi tager naturligvis gerne en drøftelse med FA om, hvordan medarbejderne får mere fleksibilitet - ligesom vi i øvrigt har gjort ved vores tidligere overenskomster.

Løsningen er i hvert fald ikke en konstruktion, hvor man bare tilknytter medarbejdere som soloselvstændige. Vi har nogle fælles rammer i den overenskomst, som vi har indgået sammen med FA for mindre end tre år siden. En overenskomst, som vi begge bør stå på mål for.

Her er det særligt bekymrende, når FA kalder det formynderisk, at vi i vores overenskomst har indgået faste aftaler om indbetaling af pension: ”Men øget fleksibilitet handler også om fraværet af formynderi. Faktum er, at overenskomsten i dag låser en betydelig del af den overenskomstansattes egne penge”. Anser FA det danske pensionssystem med obligatoriske pensionsordninger som et problem? Det kan næsten kun læses sådan.

Det danske pensionssystem, hvor alle sparer op til alderdommen via deres løn, er en grundlæggende del af vores velfærdssamfund. Ønsker FA virkelig, at medarbejderne og virksomhederne i forsikrings- og pensionsbranchen skal gå forrest med en mere ”fleksibel” overenskomst, hvor obligatorisk pension ikke længere skal være en fast del af de fælles aftaler? Det er hverken gavnligt for samfundet, medarbejderne eller vores branche.  Forsikringsforbundet medvirker ikke til at ødelægge et af verdens bedste pensionssystemer.

Vi kan på ingen måde genkende udlægningen af, at de soloselvstændige skulle være udtryk for en generel utilfredshed med vores fælles overenskomster i branchen. Faktisk har vi i Forsikringsforbundet aldrig haft en stærkere opbakning og højere medlemstal end nu. Dette indikerer en bred opbakning og tilfredshed med de gode vilkår, vi har i branchen. Og ligegyldigt hvordan man vender og drejer det, så er forsikringsselskabernes brug af soloselvstændige et principielt problem, som vi er nødt til at råbe vagt i gevær overfor. Det er som regel nemmere at løse problemer, inden de har vokset sig alt for store.

Klummen kan også læses på Finanswatch.dk (kræver abonnement):
    "Klumme: Det bør slet ikke være et valg at være soloselvstændig uden rettigheder"

Klummen er et svar på en klumme fra Finanssektorens Arbejdsgiverforening, der kan læses her (kræver abonnement).

Deltag i årets online julekalender 2022

20. november 2022

Igen i år markerer vi den søde juletid ved at give dig mulighed for at...