Jeg skal på efterløn - information til medlemmer

Efterlønsområdet har mange komplekse regler og en forkert beslutning kan have alvorlige økonomiske konsekvenser. Det anbefales kraftigt, at du som medlem af a-kassen FTFa kontakter dem for rådgivning med udgangpunkt i din personlige situation eller kontakter anden a-kasse, som du er medlem af.

Som ansat i forsikring har du også en pensionsordning, for det er aftalt mellem Forsikringsforbundet og Finanssektorens Arbejdsgiverforening. Det er vigtigt, at du ser på den og hvad den giver dig af udbetalinger hvornår. Bemærk, at den kan være sammensat af flere elementer.

Afhængigt af, bl.a. hvornår du vil på efterløn, eller om du vil udsætte tidspunktet for den og dermed få ret til en skattefri præmie, kan pensionsordningen have indflydelse på efterlønnen. Det er derfor meget vigtigt at du henvender dig i din a-kassen - ofte FTFa - og taler din situation igennem med dem.

Tillidsvalgte og personaleforeninger må ikke rådgive eller vejlede om efterløn, da det er et kompliceret område indenfor a-kasse lovgivningen.

Henvend dig i stedet direkte til FTFa, som du finder HER

Indholdet på denne side er generelt, og kan ikke erstatte konkret rådgivning.

Stress er stigende

Stigende trivsel – men hver femte føler sig stresset

26. november 2021

Mere end hver femte medarbejder i forsikrings- og pensionsbranchen føler sig...