Hvem vil arbejde hjemme?

Forsikringsforbundet er beskyldt for at være "fodslæbende" omkring hjemmearbejde. Intet kunne være mere forkert, men det må ikke sætte medarbejdernes sundhed over styr.

Her melder Lone Clausen, næstformand i Forsikringsforbundet, klart ud om forbundets holdning til hjemmearbejde.

Ved overenskomstforhandlingerne med FA i starten af året stillede Forsikringsforbundet krav om, at alle medarbejdere, ansat under vores overenskomst, skulle have ret til at arbejde hjemme tre dage om måneden. Dette krav skulle dog ikke gælde ansatte, hvis fysiske tilstedeværelse er afgørende for jobbets udførelse – fx katinemedarbejdere eller receptionister.

Arbejdsgiverne afviste blankt dette krav.

Fire måneder og en coronakrise senere beskyldes Forsikringsforbundet for at være fodslæbende, når det gælder mere hjemmearbejde. Arbejdsgiverne har fået øjnene op for, at de rent faktisk kan stole på, at medarbejderne også er myreflittige, når de arbejder hjemme. Samtidig øjner de, at der kan være penge at spare på kontorkvadratmeterne, hvis fx kun 75 pct. af medarbejderne må være til stede på arbejdspladsen på samme tid. Hvis der så samtidig slækkes på arbejdsgiverens pligt til at sikre et sundt og sikkert arbejdsmiljø, så ser arbejdsgiverne gerne, at hjemmearbejdet udbredes.

Forsikringsforbundet kæmper for at øge medlemmernes muligheder for at arbejde hjemme. Det skal selvfølgelig være under forudsætning af, at det er frivilligt og at arbejdsgiverne ikke går på kompromis med arbejdsmiljøet.

Ikke alle medarbejdere har praktisk mulighed for at indrette en optimal hjemmearbejdsplads på grund af bolig- og familieforhold. Andre trives slet ikke med at skulle arbejde i hjemmet. Derfor kræver Forsikringsforbundet, at alle medarbejdere skal have ret til at møde op på arbejdspladsen og arbejde. Ingen må være tvunget til at arbejde hjemme et bestemt antal dage om ugen.

Arbejdsgiveren har ansvaret for et sundt og sikkert arbejdsmiljø. Det gælder uanset, hvor man arbejder. I Forsikringsforbundet arbejder vi for at sikre, at en større udbredelse af hjemmearbejde ikke fører til flere muskel/skeletsygdomme. Det er lige så vigtigt med en god arbejdsstilling, ordentlig belysning og tilstrækkeligt med pauser fra skærmen, når man arbejder hjemme, som når man sidder på kontoret.

Men vi er meget åbne overfor, hvordan vi opnår det.

Vi kræver ikke, at alle skal have et upraktisk hæve-sænkebord påduttet i en lille toværelses lejlighed. Men vi kræver, at arbejdsgiverne lever op til gældende lovgivning og til deres ansvar: De skal sikre, at hjemmearbejde foregår under sundhedsmæssigt forsvarlige forhold. Medarbejderne må ikke få ondt i nakke, skuldre, hænder og hoved, når de passer deres arbejde – heller ikke, når det passes hjemmefra.

Som fagforening er vi rigtig glade, når hensynet til medarbejdernes behov for fleksibilitet går hånd i hånd med arbejdsgiverens effektiviseringsønsker. Men vi vil ikke gå på kompromis med det høje niveau for det fysiske arbejdsmiljø, som vi sammen har opnået i forsikrings- og pensionsbranchen.

I Forsikringsforbundet mener vi derfor, at det er en kunstig og bagvendt konflikt, nogen er ved at puste op, når Forsikringsforbundet bliver skudt i skoene, at vi ikke ønsker mere hjemmearbejde.

Intet kunne være mere forkert.