Honorarpolitik

Honorar og aflønning af formandskab og andre tillidsposter

Pr. 1. juli 2021

Landsformand: Årligt honorar kr. 433.460
    Herudover er landsformanden aflønnet af det selskab, hun er ansat i - se nedenfor.
    Forsikringsforbundets landsformand modtager derudover årligt honorar på kr. 15.900 som bestyrelsesmedlem i Copenhagen Business Akademi.

Næstformand: Årligt honorar kr. 332.996
    Herudover er næstformanden aflønnet af det selskab, hun er ansat i - se nedenfor.
    Forsikringsforbundets næstformand modtager derudover årligt honorar på kr. 8.700 som følge af  repræsentantskabspost i Lån og Spar Bank.

Hovedbestyrelse: Årligt honorar kr. 78.002
    Herudover får medlemmerne af hovedbestyrelsen deres aflønning af selskabet + eventuelle andre honorarer.

Honorarernes størrelse besluttes på et repræsentantskabsmøde umiddelbart efter hvert landsmøde. Honorarerne bliver reguleret med de i overenskomsten aftalte lønreguleringsprocenter. Honorarerne blev nedsat pr. 1. januar 2020 for økonomisk at neutralisere effekten af en udvidelse af bestyrelsen.

Honorarerne udbetales kvartalsvis forud, og fratræder man midt i et kvartal sker der ingen tilbagebetaling. Der bliver ikke udbetalt honorar ved fratrædelse. Dog kan landsformand eller næstformand, som ufrivilligt fratræder midt i en valgperiode, tildeles ekstra 6 måneders honorar. I Forsikringsforbundet er denne bestemmelse kun blevet benyttet én gang.

Udover honorar fra Forsikringsforbundet oppebærer landsformanden og næstformanden følgende løn (eks. pensionsbidrag) fra det selskab de kommer fra:
    Landsformand Charlotte Hougaard, løn fra Topdanmark: 54.267 pr. md. (2021)
    Næstformand Lone Clausen, løn fra Alm. Brand: 46.807 pr. md. (2021)

Aftrædelseshonorar - ved fratræden af formand og næstformand

• Ved fratræden indenfor de første 2 år udbetales der ikke godtgørelse
    • Ved fratræden efter en funktionsperiode på mindst 2 år udbetales en godtgørelse svarende til 3 måneders honorar
    • Ved fratræden efter en funktionsperiode på mindst 4 år udbetales en godtgørelse svarende til 4 måneders honorar
    • Ved fratræden efter en funktionsperiode på mindst 6 år udbetales en godtgørelse svarende til 5 måneders honorar
    • Ved fratræden efter en funktionsperiode på mindst 8 år udbetales en godtgørelse svarende til 6 måneders honorar

Hvis der sker et kontinuerligt skift mellem formands- og næstformandsposten bevares optjent anciennitet fra den ene post til den anden.

Godtgørelsen udbetales, uanset årsagen til fratræden som formand/næstformand, og uafhængigt af, om der opnås anden beskæftigelse efter fratrædelsen.

I følgende situationer ydes der ikke godtgørelse:

• Ved overgang til folkepension
    • Ved grov misligholdelse af sine forpligtelser
    Kontaktperson:
    Jens-Erik Holm på telefon 33364523 eller email jeh@forsikringsforbundet.dk