Hjemmearbejde

En godt indrettet hjemmearbejdsplads sammen med de mange fordele ved hjemmearbejde i form af større frihed og fleksibilitet for den enkelte kan have en positiv indvirkning i forhold til at øge trivslen på arbejdspladsen uden at det påvirker det sunde og sikre arbejdsmiljø.

Der er mange fordele ved hjemmearbejde, men også en række ulemper som påvirker både det fysiske og psykiske arbejdsmiljø, som samarbejds- og arbejdsmiljøorganisationen bør være opmærksom på i arbejdsmiljøarbejdet.

Ved hjemmearbejde kan der være risiko for, at man mister tilknytningen til arbejdsfælleskabet og grænsen mellem arbejdsliv og privatliv kan flyde mere sammen.

Ved arbejde hjemme kan man have færre fysiske og mentale pauser, da man ikke som på kontoret bliver afbrudt af møder eller sparring med kollegaer, som skaber variation i arbejdet og som er godt for både den fysiske og mentale sundhed. Der kan være en risiko for at man arbejder mere intensivt og påtager sig flere opgaver, når man arbejder hjemme og som potentielt kan udvikle sig til stress. Hvis man ikke får indrettet en ordenligt kontorarbejdsplads med rette udstyr og inventar er der risiko for, at man arbejder i skæve og fastlåste arbejdsstillinger, som kan medføre man får smerter i nakken og skuldre, hovedpine og problemer med ryggen.

Vi har udarbejdet en række gode råd til, hvordan du indretter din kontorarbejdsplads hjemme:

• Sørg for god plads rundt om din computer. Der skal være så meget plads at du kan hvile underarmene på bordet, mens du skriver.
    • ​Brug et bord med en højde, der passer til dig, så du kan sidde med afslappede skuldre og som har plads til det udstyr du skal bruge til dit arbejdsudstyr.
    • Skift siddestilling hyppigt. Den bedste sidestilling er altid den næste.
    • Sid på en stol, som du sidder godt i. Gerne en, der kan indstilles i højden og kippes i sædet. Brug eventuelt en kilepude, så du ikke sidder sammenklemt i din hofte og hjælper dig til at få en god arbejdsstilling.
    • Sid gerne med godt lys omkring dig, så du kan se hvad du laver uden at knibe sammen i øjnene. Sidder du i et mørkt hjørne, så find en bordlampe, som kan give dig et bedre lys.
    • Stil skærmen med siden til vinduer. Det mindsker generende refleksioner ind i skærmen og hindrer at solen skærer dig i øjnene.
    • Brug ekstern mus og tastatur, især hvis du arbejder på en notebook/bærbar computer.
    • Brug et headset, hvis du skal tale i telefon via computer eller mobil.
    • Indlæg aktive pauser. En aktiv pause er at lave noget andet end det, som du lige gjorde. Kom op og stå, hvis det er muligt.
    • Variation er vigtigt for at forebygge gener på kroppen. Lav noget forskelligt i løbet af dagen. Uanset om du er hjemme eller på job bør du ikke sidde stille foran din computer i længere tid.

Hvis du arbejder hjemme regelmæssigt, og arbejdstiden svarer til mindst en dag pr. uge stiller arbejdsmiljølovgivningen nogle særlige krav til hvordan hjemmearbejdspladsen skal indrettes. Kravene kan du læse om i Arbejdstilsynets vejledning om hjemmearbejde. Arbejdstilsynet har desuden udarbejdet en vejledning om gode råd til forebyggelse af gener ved stillesiddende arbejde. Du kan desuden finde mere viden om at arbejde ved computer på BFA-kontors hjemmeside.

Se også denne inspirerende artikel fra KForum med 100 ideer til hjemmearbejde, som kan gøre dig til en stjerne i fremtidens arbejdsliv. For alt tyder som bekendt på, at hjemmearbejdet og samarbejde på distancen er kommet for at blive. Listen er opdelt i 10 kategorier, så du nemmere kan finde lige præcis de tips, du har brug for.

Kort om arbejdsmiljøreglerne

• Der er krav til indretningen af hjemmearbejdspladsen, når arbejdstiden i den ansattes hjem, mindst svarer til en dag pr. uge, eller 2 timer pr. dag.
    • Hjemmearbejdspladser skal indrettes og forsynes med inventar, så arbejdet kan udføres sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt, jfr. reglerne for arbejdsstedets indretning.
    • Ved arbejdets udførelse SKAL der tages hensyn til den ansattes alder, indsigt, arbejdsevne og øvrige forudsætninger.

Du kan læse mere om regler for hjemmearbejde på Arbejdstilsynets hjemmeside.
    Arbejdstilsynets hjemmeside er inddelt i emner fx Generelt, Hjemmearbejde, Arbejdsskader etc.

Du er også velkommen til at kontakte Forsikringsforbundets arbejdsmiljøkonsulent, hvis du har flere spørgsmål til indretning af kontorarbejdsplads.

Fælles vejledning om distancearbejde

Forsikringsforbundet har sammen med Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA) lavet en fælles vejledning om distancearbejde. Heri kan du bl.a. læse om rammerne for hjemmearbejde, ligesom du kan se et eksempel på, hvordan en individuel aftale om en distancearbejdsplads kan se ud. Vejledningen finder du nederst på denne side.

Husk, at du altid kan henvende dig til din tillids- eller arbejdsmiljørpræsentant, hvis du har spørgsmål om hjemmearbejde.

Husk at anmelde arbejdsskade

Hvis du for eksempelvis falder over ledningen til din computer og kommer til skade, mens du udfører arbejde i dit private hjem i stedet for på din sædvanlige arbejdsplads, kan skaden være omfattet af arbejdsskadesikringsloven.

Hvis du kommer til skade på din hjemmearbejdsplads, skal du huske at kontakte din personaleleder/arbejdsmiljørepræsentant og melde skaden.

Læs mere her om anmeldelse af arbejdsskade

Kontaktperson:
    Marie Hein Haslev på telefon 26157000 eller email mah@forsikringsforbundet.dk

Ledig stilling: Vi søger en dygtig jurist eller lignende profil

10. september 2021

Forsikringsforbundet søger en dygtig jurist eller lignende profil med viden...