Godt tilbage på kontoret

Det er sagt, at vores tilbagevenden til kontorerne bliver vanskeligere end det var at flytte arbejdet til hjemmet. Arbejdstilsynet kommer her med en række gode råd.

Inden for forsikring og pension har hjemmearbejde i høj grad været det, der holdt hjulene i gang i selskaberne. Langt de fleste steder har medarbejderne været hjemsendt gennem længere tid, og har arbejdet videre via internettet, holdt møder digitalt og brugt telefoner og e-mail flittigt. Men nu er der åbnet for en tilbagevenden til kontorerne, og mens mange længe har glædet sig til at gense skriveborde, kolleger og kaffemaskine, så har andre vænnet sig til den ro og fleksibilitet, som arbejdet hjemme har givet. For dem kan det være svært at skulle tilbage på kontoret, og dermed kan processen med genbefolkning af kontorerne blive sværere end det var at flytte arbejdet hjem.

Arbejdstilsynet har lagt en række gode råd ud om tilbagevenden til arbejdspladserne, og selv om de i nogen grad henvender sig til ledelsen, så kan andre naturligvis også have glæde af dem. Arbejdstilsynet råder generelt til, at tilbagevenden skal ske i tæt samarbejde mellem arbejdsgivere, ledere og medarbejdere.

Arbejdstilsynets gode råd

• Vær opmærksom på, at alle medarbejdere er forskellige og derfor kan have forskellige behov i forhold til at skulle tilbage på arbejdspladsen, fx særligt følsomme risikogrupper

• Sørg for, at medarbejderne får den nødvendige kollegiale og ledelsesmæssige støtte.

• Vær ekstra opmærksom på kommunikation:
      • Kom med klare udmeldinger og rammer for, hvordan og hvorfor I åbner op, som I gør, fx hvorfor nogle skal møde ind, og andre stadig skal arbejde hjemme.
      • Vær tydelig om, hvordan Sundhedsstyrelsens retningslinjer imødekommes på arbejdspladsen og informér løbende om situationen i forhold til smitte, og hvilke sikkerhedsforanstaltninger der er hos jer.
      • Meld ud om, hvordan medarbejdernes spørgsmål og bekymringer vil blive håndteret, og hvem de kan henvende sig til, hvis de har brug for det.

• Hav fokus på dialog mellem ledelse og medarbejdere, fx ved løbende at holde trivselssamtaler og ved at inddrage medarbejderne i planlægning, gennemførelse og forankring af nye tiltag.

• Brug de erfaringer, som I har gjort jer under hjemsendelsen, fx brug af virtuelle møder.

• Del både jeres positive og negative erfaringer med den nye hverdag på arbejdspladsen.

• Husk, at arbejdspladsvurderingen skal justeres, når der sker ændringer i arbejdet, der har betydning for arbejdsmiljøet.

• Foretag løbende opfølgning og evaluering af nye tiltag på arbejdspladsen i samarbejde med relevante aktører.
    Læs også de gode råd fra Marie Haslev, arbejdsmiljøkonsulent i Forsikringsforbundet, som du finder på linket nedenfor.

Ledig stilling: Vi søger en dygtig jurist eller lignende profil

10. september 2021

Forsikringsforbundet søger en dygtig jurist eller lignende profil med viden...