God debat på Folkemødet

Der var stor interesse for Folkemøde-debatten "Hvordan navigerer ledere på fremtidens arbejdsmarked?", der havde Forsikringsforbundet som medarrangør.

Debatten "Hvordan navigerer ledere på fremtidens arbejdsmarked?" under Folkemødet på Bornholm var arrangeret af FA og Forsikringsforbundet. Selv om der var mange debatter omkring robotter, automatisering, digitalisering og fremtidens arbejdsmarked under Folkemødet, så var der rigtig stor interesse for vores debat, som trak fulde huse i Finansteltet. Og bedst af alt, så var der god deltagelse fra de besøgende i teltet, som tog del i debatten.

Landsformand Charlotte Hougaard repræsenterede Forsikringsforbundet i debatpanelet, og hun spillede ud med, om det i virkeligheden ikke snarere er ledelsen end selskaberne, der bliver disruptet i de kommende år? For med stigende selvledelse og placering af arbejdsopgaver i teams, såvel inden for som uden for selskaberne, mente Charlotte at der snarere er brug for ledelse med fokus på at få mennesker med vidt forskellig baggrund og i forskellige arbejdssituationer, til at fungere sammen. Altså snarere coaching end egentlig ledelse...

Det skabte naturligvis en livlig debat, idet bl.a. koncerndirektør Lars Bonde fra Tryg ikke var helt enig i dette synspunkt. Men selskaberne skal nok se i øjnene at der skal ske et skift fra driftsledelse til ledelse af mennesker.

Debatten kom også ind på de seneste generationer og deres indtog på arbejdsmarkedet. De er vant til at få "likes", når de gør noget godt, og stiller nye krav til påskønnelse. De kan samtidig være temmelig rodløse og klar til at forlade såvel job som selskab, hvis ikke jobbet efter deres mening går i den rigtige retning og fart. Lars Bonde var dog af den overbevisning, at forsikringsbranchen også i fremtiden vil have mange medarbejdere som bliver i selskaberne i lang tid.

Efter deltagelse i vores egen debat på Folkemødet var formandsakabet videre til en række andre debatter, som bl.a. handlede om arbejdsmiljø og "den robuste medarbejder" hos BFA Kontor fællesskabet, debat om deleøkonomi med Lars Bonde fra Tryg og et besøg hos PFA, som havde spændende debat omkring pensionsordninger, overgangsordninger og tilbagetrækning.

25. oktober 2017 - Tryg, Sommervej 31C, 8210 Aarhus V

NLP coach John Harmsen fortæller om hvordan vi kan blive verdens bedste kollega.  Hvad...

24. august 2017 - OMG 5, lokale 3.3

29. - 30. august 2017 - IDA Mødecenter, Kalvebod Brygge 31 - 33, 1780 København V