Forsikring 3 - 2021 - Tema: Fremtidens arbejdsliv

I september/oktober nummeret af medlemsmagasinet Forsikring får du en række vigtige vinkler på, hvad der kan ske i fremtidens arbejdsliv. Møde AI'en GPT-3, der giver sine svar på hvordan en kunstig intelligens ser på fremtiden, og hør hvad fremtidsforsker Anne Skare mener at fremtidens arbejdsliv bør have fokus på.

I september/oktober udgaven af medlemsmagasinet Forsikring tager vi pulsen på fremtidens arbejdsliv og hører en række personer om deres syn på seniorarbejdslivet, hvad der giver medlemsværdi for fremtidens fagforening og hvordan en fremtidsforsker ser på vores arbejdsliv i fremtiden. Her er nogle af de artikler, som du ikke må gå glip af:

Nye tider i arbejdslivet

Næstformand Lone Clausens temaindledning, som bl.a. handler om soloselvstændige og deres situation.

Medlemmerne: Soloselvstændig, nej tak!

Hvad mener medlemmerne om fremtiden? - det får du svaret på i medlemspejlingen, hvor ca. 400 medlemmer har givet deres mening til kende.

Overfortolk ikke erfaringerne fra coronatiden

Psykolog og forsker Malene Friis Andersen maner til omtanke, før man drager konklusioner på basis af tiden med corona-nedlukning.

Anne Skare: Det gode arbejdsliv er noget, vi giver til hinanden

Vi skal ikke arbejde mere men arbejde bedre, mener fremtidsforsker Anne Skare. Hvad tænker hun på? Det får du svaret på i denne artikel.

Interview med en kunstig intelligens

GPT-3 er en 'konverserende kunstig intelligens' (AI), som kan svare på de mest utrolige ting. Vi har spurgt den, hvordan den ser på fremtidens arbejdsliv og fremtidens fagforening. Men kan du stole på den, og er den andet end dyrt legetøj?

Forsøg gav gevinst i Topdanmark

Future Work Lab er et projekt - et laboratorie for fremtidens digitale arbejde. Et forsøg med virtuelle møder i Topdanmark gav virkelig gevinst for både medarbejdere og selskab.

Er du klar til et horisontalt arbejdsliv?

Vi er vant til, at arbejdslivet går opad og så stopper på toppen. Men sådan bliver det måske ikke i fremtiden, hvor vi sikkert skal lære at en karriere kan være horisontal og gå både op og ned - for vores egen skyld.

Din digitale fagforening

Hvad skal din fagforening kunne i fremtiden, for at sikre dine rettigheder og give dig tryghed og værdi? Det prøver den internationalt anerkendte ekspert Dr. Christina Colclough at give svaret på i denne debatartikel.

Ungdom: De unge skal være gode ambassadører

Formanden for Forsikringsforbundets Ungdomsnetværk, Nana Erstling, deler sine synspunkter om, hvad de unge medlemmers rolle skal være i fremtiden.

Og alt det andet...

Forsikring giver dig også en oversigt over kurser og arrangementer, fortæller nyt om digitalisering, omtaler faglig afgørelse i retten og tager et kig på aktiviteterne i Forsikringsforbundets lokale repræsentationer, personaleforeningerne.

Stress er stigende

Stigende trivsel – men hver femte føler sig stresset

26. november 2021

Mere end hver femte medarbejder i forsikrings- og pensionsbranchen føler sig...