EU baner vej for overenskomster for soloselvstændige

Nye retningslinjer fra EU sikrer, at fagforeninger kan tegne kollektive overenskomster for soloselvstændige. Forsikringsforbundet ser udmeldingen som et vigtigt skridt for at kunne sikre ordentlige rettigheder for soloselvstændige i forsikrings- og pensionsbranchen.

Europa-Kommissionen har netop vedtaget nye retningslinjer for anvendelsen af EU's konkurrencelovgivning på kollektive overenskomster om arbejdsvilkår for soloselvstændige. Retningslinjerne præciserer, hvornår visse selvstændige kollektivt kan forhandle for at forbedre deres arbejdsvilkår uden at overtræde EU's konkurrenceregler om karteldannelse.

Soloselvstændige, der kan sammenlignes med arbejdstagere, kan blive omfattet af en overenskomst uden at overtræde konkurrencereglerne. Det omfatter soloselvstændige, som leverer deres tjenester til én virksomhed og arbejder på lige fod med andre arbejdstagere.

Forsikringsforbundet er glade for, at EU nu sikrer, at fagforeninger kan forhandle kollektive overenskomster for soloselvstændige.

”Vi ser udmeldingen fra EU som et vigtigt skridt i retning af at kunne sikre gode vilkår og rettigheder for soloselvstændige i forsikrings- og pensionsbranchen, siger Charlotte Hougaard, landsformand i Forsikringsforbundet.

”Vi så helst, at selskaberne lavede egentlige ansættelser af deres soloselvstændige, men uanset hvad, så ønsker vi at sikre dem så gode vilkår som muligt. Det kan vi gøre nu ved at arbejde for at indgå en overenskomst for soloselvstændige i branchen”, siger Charlotte Hougaard.

Den nye udmelding fra EU slår fast, de nye retningslinjer ikke er begrænset til soloselvstændige, der arbejder via digitale platforme. De dækker også situationer, hvor soloselvstændige er aktive i offline-økonomien. Dermed vil soloselvstændige forsikringssælgere umiddelbart også være omfattet af retningslinjerne, der åbner op for at de kan komme under overenskomst.

Læs mere om udmeldingen fra EU om soloselvstændige

Deltag i årets online julekalender 2022

20. november 2022

Igen i år markerer vi den søde juletid ved at give dig mulighed for at...