Din overenskomst

Den seneste overenskomst blev indgået i starten af 2017 og gælder fra april 2017 til slutningen af marts 2020. Det betyder, at forhandlingerne mellem Forsikringsforbundet og arbejdsgivernes organisation, FA, starter i slutningen af året og skal afsluttes før den nye overenskomst skal træde i kraft.

Her finder du den aktuelle oversenskomst, som gælder fra april 2017 og frem til udgangen af marts 2020.

Under Fagligt / Overenskomst 2017 finder du overenskomsten som PDF-fil.

Forsikringsbranchen befinder sig midt i en voldsom udvikling og forandring. Automatisering, selvbetjening, robotsystemer og digitale løsninger vil fylde stadig mere i hverdagen. Samspillet mellem mennesker og digitale systemer kan kræve nye kompetencer, ikke mindst forandringsparathed og fleksibilitet. Forandringerne medfører heldigvis også mange nye karrieremuligheder samt mere varierende og krævende arbejdsopgaver, som de digitale systemer ikke kan håndtere.

Derfor er der også i fremtidens forsikringsbranche brug for dygtige og erfarne medarbejdere. Forsikringsforbundet arbejder for at sikre, at medlemmerne får de bedste forudsætninger for et godt arbejdsliv.

Overenskomsten er et vigtigt fundamentet, for her fastlægges alt fra lønninger til pension, sundhedsforsikring og andre centrale ting i din ansættelse og dit arbejdsliv. Den lægger også rammerne for den kompetenceudvikling, som selskaberne skal tilbyde medarbejderne.

I denne sektion af hjemmesiden finder du udvalgte artikler og anden information om branchens udvikling de kommende år.

Senere, når vi nærmer os forhandlingerne om overenskomsten i 2020, vil du også finde information i denne sektion.

Klar til den nye ferielov

05. september 2019

Klar til den nye ferielov Overgangsperioden fra den tidligere til den nye ferielov varer...