28. april: International Arbejdsmiljødag

Den 28. april er den Internationale Arbejdsmiljødag, og her i 2020 står den i coronavirussens tegn.

I dag, den 28. april, er det international arbejdsmiljødag.

Temaet for i år er COVID19 og arbejdsmiljø, og rundt om i verden vil der i dag være fokus på at sende opbakning til de mange, der befinder sig direkte i frontlinjen i coronakrisen.

For os, der ikke direkte er i frontlinjen, kan vi sendes vores støtte ved fx at tage et billede af, hvad man på sin arbejdsplads gør for at beskytte sig mod corona.
    Eller tage et billede af et hjerte, en blomst eller lignende og dele det på Facebook under hashtag #støtfrontlinjen og #iwmd20

Husk, at I af hensyn til beskyttelse af personoplysninger (GDPR) ikke bør dele billeder, hvor der er kolleger, kunder eller andre på, som ikke har givet deres tilladelse.

Forsikringsforbundets hovedorganisation, FH, markerer den Internationale Arbejdsmiljødag med en række events på facebook og Twitter. Her hylder FH de mange medarbejdere, der siden coronaudbruddet har arbejdet i en risikofyldt frontlinje - fx sundheds- og plejepersonale, chauffører, pædagogisk personale, håndværkere og butiksansatte. FH har også opstillet syv konkrete forslag til mere sikkert arbejdsmiljø i en coronatid. Du finder FH's markering af dagen på nedenstående link.

På billedet øverst ses Mette Hørsman, arbejdsmiljøkonsulent i Forsikringsforbundet, på fjernarbejde med mundbind og med håndspritten klar.